De leven op Texel

Door Pieter van der Voorden

Warme kleren, check. Camera, check. Woensdag ochtend 25 januari, acht uur ’s ochtends… Hoe bedenk je het? We spreken af om acht uur de trein te nemen en natuurlijk verslaapt iedereen zich. We stappen om tien uur op Amsterdam centraal de trein in richting Den Helder, om vervolgens de boot te nemen naar Texel. Dit allemaal om op zoek te zijn naar antwoorden. Antwoorden op de brandende vraag: Hoe ervaren de jongeren het leven op een eiland? Hebben ze überhaupt een middelbare school? Hoe zit het met studeren? Of met uitgaan? Is het opgroeien op een eiland nou echt zo anders of hebben wij, de jeugd uit de randstad, gewoon een scheef beeld van Texel?

Ten eerste zijn we erachter gekomen dat er gewoon niet zoveel jongeren zijn op Texel… Shocker! In Den Burg, het grootste dorp van het eiland hebben ze één middelbare school. De enige op het eiland, met circa duizend leerlingen. Om dit even te relativeren, dit zijn dus álle leerlingen… Sommige middelbare scholen in Noord-Holland hebben al duizend leerlingen of meer in de brugklas. Om te kijken hoe het voor hen is om hier op te groeien nemen we de bus naar Den Burg om langs te gaan bij de school. Oh ja! Dit kost gewoon drie hele euro’s voor één busrit van vijf minuten, omdat ze niet aan een OV-chipkaart doen op Texel. Het lijkt wel alsof we in de tijd zijn terug gereisd.

Aangekomen in Den Burg valt het meteen op dat Texel heftig aan het vergrijzen is. De straten zijn rustig, soms

dsc_1000
De enige in de straat zijn wij, en een bejaard stel.

helemaal leeg. Bij middelbare school, de Hogeberg, spreek ik wat leerlingen aan. Ik vraag aan ze hoe ze het vinden om op Texel te leven, of ze uitgaan en waar ze dit dan doen. ‘’Ik vind het prima leven op Texel, we gaan uit in De Koog, het op één na grootste dorp van Texel. Toch zou ik het leuk vinden als er meer uitgaansgelegenheden komen. We hebben Club de Toekomst, maar uiteindelijk heb je dat ook wel gezien.”, zegt Anne die in vijf havo zit. Thijs uit vier havo vertelt dat hij na zijn havo graag een hbo-opleiding wil volgen. ‘’Het lijkt me hard om in een grote studentenstad te studeren zoals Amsterdam of Utrecht.’’ De antwoorden lopen heel erg uiteen. De ene leerling wil weg en de ander blijft liever nog op Texel wonen na de middelbare school.

Na flink wat leerlingen te hebben ondervraagd, is het tijd om op zoek te gaan naar een student. Iemand die dus de

img_8717
‘De 12 Balcken’

keuze heeft gemaakt om te gaan studeren, maar toch op Texel is blijven wonen. Het is je afvragen waarom je zo iets zou doen. Maar er zullen vast mensen zijn die dat doen. Het was twaalf uur in de middag. Elke student is nu op school of aan het leren. Ik ieder geval niet zo vroeg in het ‘centrum’ te vinden. Niet de beste tijd om op zoek te zijn naar zulke mensen. Na een uur rondstruinen door de straten van Den Burg, blijkt dit absoluut geen succes te zijn. Er is zojuist zestig minuten verspild, terwijl dit aan alcohol besteed kon worden. We gaan ‘De 12 Balcken’ in, een kroeg, die bijna net zo oud is als Den Burg zelf. Hier hebben we al het Texelse bier getest voor een Texelse Top Tien. Er loopt een jong meisje onze richting op. Mijn gedachten zweefden al langzaam rond, richting de roze wolken. Deze serveerster, Roos, is zelf nog niet begonnen met studeren. Ze heeft wel veel vriendinnen heeft die wel studeren. Sommigen doen MBO in Den Helder en wonen nog steeds op Texel en de anderen studeren in Amsterdam of Utrecht. “Dan moet je daar echt gaan wonen, Amsterdam is al drie uur reizen en dan heb je het goed gedaan,” lacht ze. Roos vertelt verder nog een paar saaie weetjes, maar omdat ze best appetijtelijk is, heb ik het maar opgeschreven. Het is namelijk ongelofelijk duur om op Texel te wonen. Huh? Duur? Dus je gaat je eerst isoleren op een eiland en betaalt er vervolgens ook nog eens een vermogen voor? Dit zeggen we niet, maar denken we wel. Reizen met de veerboot is gratis voor studenten, super chill voor ze.

Van de studenten die op kamers wonen in de Randstad, komt vijftig procent van deze studenten weer terug naar Texel.

Ik denk na over wat ik het liefst zou hebben, een koeienlucht of een oneindige wietgeur? Dan toch maar voor het laatste. In de winter heb je in de kroegen echt een dorpskroegsfeer en in de zomer leeft er een echt gezellige sfeer op Texel. Het uitgaansleven bloeit helemaal op. Club de Toekomst staat strak van de drugs en iedereen springt daarna lekker dronken de zee in. Er komen elk jaar ongeveer één miljoen toeristen naar Texel. Hallo, dat is dus rustig een zeventiende van de totale Nederlandse bevolking. Roos gaat weleens uit in Amsterdam. “Ja, best regelmatig. Een hoop van mijn vriendinnen studeren en wonen in Amsterdam. Ik ga dan gewoon uit en slaap bij een van m’n vriendinnen, helemaal prima toch,” zegt ze. “Het weerhoudt mij trouwens wel om te verhuizen naar de Randstad. Al mijn vriendinnen wonen misschien wel in Amsterdam, maar ik woon gewoon nog thuis en ik heb een vriend. Hij zorgt er ook wel voor dat ik liever hier op Texel blijf, dan dat ik van hem wegga,” vertelt ze. Na een leerzaam en gezellig gesprek met Roos en het testen van alle Texelse Bieren stappen we weer in de bus richting de Veerhaven, op weg naar huis.

dsc_1036

Ik ben in één dag veel wijzer geworden over het leven van jongeren op een eiland. Het verschilt helemaal niet zo gek veel van ons dagelijks leven, het is vooral een rustiger bestaan, een van de grote verschillen is wel dat je echt uit huis moet als je een hbo-studie of universitaire studie wil gaan doen, omdat drie uur reizen een dus eventjes een ‘no go’ is. VICE gaat in ieder geval weer terug naar de Randstad, want straks ontstaan er nog afkickverschijnselen, omdat we die comfortabele wietlucht niet meer om ons heen hebben.

Leave a Reply

