Behind the scenes: Schiphol

Door Bart Peerdeman

Automatische vuurwapens, geheime bergplaatsen en zulke lange rijen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, schetsen ongeveer het algemene beeld van de douane en veiligheidsdiensten op Amsterdam Airport Schiphol. Beide overheidsinstanties zijn belast met de handhaving van de douanewetgeving en veiligheid op het vliegveld. In 2016 hebben 63,6 miljoen passagiers hier mee te maken gehad. Programma’s op National Geographic Chanel als Ultimate Airport Dubai en Border Security gaven al eerder een kijkje achter de schermen op een vliegveld, maar hoe ervaart het personeel van Schiphol deze te gekke, maar verantwoordelijke baan?

Praktisch onder schot gehouden worden terwijl jouw eigendommen onderzocht worden. Klinkt heftig en dat is het ook. Wanneer gebeurt nou zo iets? Dit gebeurt allemaal bij het onderdeel veiligheid en goederenbeheer op Schiphol. Toch heeft het ook wel weer iets. Al het personeel heeft een reden om daar te zijn en doen aandachtig zijn best om jou, als passagier, tevreden te stellen. Het werken daar lijkt, met elke dag iets anders, niet eens zo verkeerd. Een drietal medewerkers van verschillende afdelingen op Schiphol hebben hierover verteld.

Op naar de Marechau… Wah?
Om te beginnen met de Koninklijke Marechaussee (Kmar). Deze werd opgericht in 1814 en is één van vier onderdelen van de krijgsmacht. Om het even in Jip-en-Janneke-taal te zeggen is het een soort hogere politiefunctie, waarvan half Nederland mijn God niet weet wat het inhoudt en uitspreekt. De Marechaussee waakt over de veiligheid van de staat en heeft daarbuiten vier belangrijke taken, namelijk grenspolitietaak (import en export van bepaalde goederen beheren), bewaken, beveiligen en het uitvoeren van internationale militaire en politietaken, aldus de site van de Koninklijke Marechaussee. De Marechaussee op Schiphol houdt het toezicht onder van passagiersvluchten en beveiligen deze vluchten tegen terrorisme. De Kmar zorgt ervoor dat er beveiligingssurveillance zijn en er maatregelen worden genomen, wanneer er gevaarlijke voorwerpen opduiken.

“Ik ben groepscommandant van de eenheid die zich hoofdzakelijk richt op het bestrijden van terrorisme. Een typische dag voor de Marechaussee op Schiphol betreft het handhaven van de veiligheid, waarbij in groepjes van twee à drie man de kwetsbare zones, zoals de controleposten en openbare centra, worden bewaakt. Ongewone situaties hebben wij zat, maar daar kan ik niet over uitweiden, net als de vraag over personen. Dit omdat het dan vaak over verdachte situaties gaat,” stelt een medewerkster van de Marechaussee genaamd Charmayne (29).

 

Afbeeldingsresultaat voor douane beveiliging schiphol
Koninklijke Marechaussee (2016)

Oftewel, de spannende mannen en vrouwen met grote geweren (mp5’s), waarvan menig persoon zich spontaan beeldig gaat gedragen, zijn dus van de Marechaussee.
Over specifieke werkzaamheden wil Charmayne niet veel kwijt, uit belang van de geheimhoudingsplicht.

De Douane en bagagecontrole
Een andere afdeling die je wel eens tegenkomt, als je van plan bent op het vliegtuig te stappen, is de controlepost voor handbagage. Dit wordt uitgevoerd door de Douane. De Douane is gericht op controle van goederen en baseert de controles op bevoegdheden
zoals ze staan in de Algemene Douanewet en de Communautaire Douanewet (EU-Douane regelgeving). Met behulp van bekende middelen, zoals de lopende band en de enorme metaaldetector op menselijk formaat, voert de Douane de feitelijke controles uit. Een medewerker van deze afdeling genaamd Wim (44) legt zijn werkzaamheden uit. Hij vertelt daarnaast zijn meest opmerkelijke ervaring.

“Als senior teamleider ben ik verantwoordelijk voor het efficiënt runnen van een vertrekhal, oplossen van problemen en het doorgeven van uit te voeren reparaties. Daarnaast controleer ik het opvolgen van procedures door collega’s, ben ik een aanspreekpunt voor passagiers wanneer er iets mis is, maar ook ben ik er voor collega’s,” zegt Wim. “Ben je dan ook een soort psycholoog voor je collega’s?” vraag ik.
“Nee, haha, ik ben er bijvoorbeeld voor sta-tijdovertredingen. Mensen die te lang op een post werken,” antwoordt Wim.

Ik vraag aan hem wat de meest opmerkelijke ervaring is, die hij heeft meegemaakt. Iets wat iedereen natuurlijk wil weten. “Afgelopen jaar was er een jong stel met een kind van drie maanden op de check. Heel druk met veel bagage, laptops, paspoorten, sieraden en noem zo maar op. Papa en mama denken alles te hebben en gaan naar de paspoortcontrole. Ze zijn uiteindelijk door de controle heen en gaan op weg naar de winkels. “Zeg, Jan, waar is die kleine?” vraagt mama. “Die zou jij toch meenemen, Klara?” schreeuwt papa. Uiteindelijk komen ze dus na ongeveer een half uur weer naar boven om kleine Jantje op te halen. Hierdoor waren wij ook even in paniek, want waar waren de ouders? Dit was best heftig om mee te maken, want zoals je weet is Schiphol niet bepaald klein,” vertelt Wim.

 

Afbeeldingsresultaat voor douane beveiliging schiphol
Gemaakt door: Jerry Lampen (2014)

Hij vertelt ook over het opmerkelijk aantal Engelse toeristen die hij elke maandag ‘verwerkt’. De Engelsen hebben een heerlijk weekendje Amsterdam achter de rug en nemen merkwaardige souvenirs mee. “Bijna elke week word je weer verrast met wat ze meebrengen. Soms een wietmolen (een bakje waarmee wiet tot tabak grootte wordt versneden), en soms een aansteker in de vorm van een piemel of handgranaat.”

Kortom, werken bij de Douane klinkt best tof.

Vrachtvervoer en verwerking
Schiphol heeft het in 2015 wat betreft vracht iets minder goed gedaan dan in het recordjaar 2014. Met 1,62 miljoen ton vrachtverwerking is Schiphol nog steeds de twee na grootste vrachtluchthaven van Europa. De luchthavens van Frankfurt en Parijs spannen de kroon, aldus het jaarverslag van Schiphol (2015). Dat er vrachtvervoer aanwezig is, dat is duidelijk, maar wie zit hier eigenlijk achter?

“De werkzaamheden die ik dagelijks moest verrichten waren het controleren van CMR’s (vrachtbrieven) en douane formulieren checken (T1’s). Als teamleider zorg ik dat de vracht kwalitatief correct is en dat vliegtuigen binnen de tijdschema’s geladen worden,” zegt de vrachtwagenverwerker Cris (22). “Ik maak ook nog weleens gekke dingen mee. Mijn vetste ervaring die ik heb mee gemaakt, was het laden en lossen van een hele lading supercars uit Dubai. Verder geeft het een kick als je wekelijks dan niet dagelijks drugspartijen en exotische voorwerpen tegenkomt bij controles. Ik heb namelijk nog nooit zo ernstig veel drugs gezien,” vervolgt Cris zijn verhaal.

De ervaringen en werkzaamheden zijn uiteenlopend per functie binnen Schiphol. Die tientallen miljoenen passagiers en ruim anderhalf miljoen ton vracht moeten nou eenmaal veilig en wel behandeld worden om iedereen tevreden te stellen..

Zo, het gaat er soms best heftig aan toe per functie binnen Schiphol. Van drugsvangsten tot verborgen pistolen en mensen in legeruniformen, het is voor deze mensen allemaal normaal. Het personeel lijkt tevreden met variërend werk en het klinkt allemaal best uitdagend. Voor ons ook een keertje leuk om ‘achter de schermen’ te kijken bij Schiphol.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s